Welkom op
WorldTrip
Home
Login
Lid worden
Voorbereiding
Waarom op reis?
Wie zijn wij?
Voorbereiding
Gezondheid
Route
Landen
Links
Status Nu
Planning
Paklijst
De Reis
Foto Album
Hoe is t?
Thailand
Maleisie
Singapore
Australie
Nieuw Zeeland
Nederland
Laos
Cambodja
Vietnam
Ecuador
Griekenland
Extra
Suggesties
Chat
Gastenboek
Website
Wisselkoers
Statistieken
Contact

Languages
Kies interface taal:


Hits

Laos: Zuid Laos: Wat Pho in Champasak en het eilandenleven van Si Pha Dhon
Geplaatst op Friday 06 February - 07:58:00 07:58 uur door addy&niki

Laos Tempelen in Champasak en zeldzame dolfijnen bij de vierduizend eilanden

Bustocht naar het zuiden

We nemen de nachtbus van Vientiane naar het zuiden van Laos. We hebben van te voren al een ticket gekocht en staan 's avonds om 20.00 uur gepakt en bezakt bij het busstation. We hebben een ticket gekocht voor een VIPbus dus we verwachten een luxe bus met natuurlijk een toiletje voor de hoge nood tijdens de nacht. Bij aankomst op het busstation vallen we haast achterover van schrik. Geen toilet, weinig beenruimte voor de lange mensen onder ons en een tv met luide Thaise karaoke muziek.

We praten onszelf even moed in en beginnen aan een lange nacht van 10 uren. Het valt ons reuze mee want om 2300 uur gaat de muziek al uit en de bus stopt zowaar midden in de nacht een keer voor een plaspauze. Om 6 uur staan we fit en vrolijk op het busstation in Pakse, maar we zijn er nog niet want we willen met de lokale bus verder naar het zuiden naar Champasak. Een tuktuk chauffeur biedt aan om ons voor een dollar even op het andere busstation te brengen waar de lokale bussen vandaan starten. Hij zet ons af op een vaag terrein met drie minibusjes. We betalen de tuktuk en die gaat er snel vandoor. Al snel blijkt dat hij ons op het verkeerde station heeft afgezet en natuurlijk wil de volgende tuktuk chauffeur ons wel even op het juiste station brengen voor weedereom een dollar. Al gauw staan we op het juiste station maar we moeten nog een paar uur wachten tot de bus zal vertrekken. Om het busstation is een marktje en we vermaken onszelf met het bij elkaar sprokkelen van een voor ons eetbaar ontbijt, want een vogeltje op een stokje kan onze nuchtere maag natuurlijk niet aan. Om 9.00 uur worden we door de lokale bevolking gewezen naar de juiste bus. Het is een pickup truck met drie banken overdwars om op te zitten. We nemen snel plaats want dit wagentje zal wel snel vertekken. Echter wordt er eerst gewacht tot de wagen helemaal vol zit en dan bedoelen we nog voller dan vol. We zouden verwachten dat alle plaatsen wel bezet zijn bij zo'n 10 personen. Tot onze grote verbazing gaan ze door met het vullen van het karretje tot er 45 mensen in zitten, staan liggen en hangen oftewel aanwezig zijn. Tijdens deze rit van een aantal uur is het voor ons totaal onmogelijk om welke ledemaat dan ook te bewegen, maar we genieten van de lokale bevolking die probeert van alles over ons uit te vissen. De nodige lokale lekkernijen worden ons aangeboden om te proeven en al snel zijn we bij de rivier de Mekong. We steken over met een veerpontje, waarbij we aan de overkant meteen op plaats van bestemming zijn.

Tempelen in Champasak

We zijn in Champasak voor het bezoeken van de tempel Wat Phu. Dit is een tempelcomplex die waarschijnlijk uit de 6e eeuw afkomstig is. In Champasak vinden we al snel een schattig kamertje en vullen de rest van de dag met het uitrusten van de lange reis.

De volgende dag gaan we op zoek naar vervoer voor het bezoeken van de tempel. Al snel vinden we een mannetje met een brommertje met een aanhangbankje eraan voor ons om op te zitten. We wurmen onze westere billen op het smalle bankje en zijn we op weg. Eerst naar het museum dat pas nieuw is en opgezet is door Unesco World Heritage. We zien boedhabeelden die afstammen uit de 6e eeuw prachtige stukken afkomstig van de tempel uit de Angkorperiode (omstreeks 13e eeuw). Dan natuurlijk naar het echte werk, de tempel. Onze chauffeur gaat een tukkie doen in het restaurantje dat aanwezig is en wij lopen rond en bekijken de prachtige restanten van deze tempel. Via een uitgehouwen trap klimmen we omhoog naar het bovenste gedeelte van het complex en natuurlijk moeten we nog even zoeken naar de afbeelding van een krokodil die hier aanwezig zou moeten zijn. We sluiten deze dag af met een drankje met onze chauffeur en keren weer huiswaarts.

Eilandjes in de Mekong

We willen verder naar het zuiden naar Si Pha Dhon, de vierduizend eilanden die in de rivier de Mekong liggen. We reizen vandaag terug met de lokale bus en hangen deze keer op een rekje achterop de bak. We steken de rivier over en stappen na een paar kilometer uit om een bus richting het zuiden te nemen. Al snel komt er een busje langs dat ons wel wil meenemen naar de eilanden. Deze dag verloopt voorspoedig en na 2 uur staan we al weer aan de Mekong om over te steken naar het eiland Don Khong. De omgeving is werkelijk schilderachtig. Zo droog en dor als alles onderweg was is het hier groen met vele kleine eilandjes in het water. Aangekomen op Don Khon gaan we op zoek naar een aangename kamer om de komende dagen wat te relaxen. De lokale bevolking vangt ons op en een vrouwtje maakt ons in het Laotisch duidelijk dat Souksan, een hotel dat duur staat aangeschreven in onze gids nu haar kamers goedkoop verhuurt voor 3 en 5 U$. Toch wel makkelijk dat leren tellen in Laos. Al snel hebben we een gigantische kamer te pakken, zo groot dat we er wel in kunnen voetballen en heerlijk met warm water douche.

We hebben iets opgevangen over een dolfijnentocht die je vanuit hier kan maken dus Niki heeft geen rust meer voordat we de volgende dag meteen met die tour meegaan. De man die ons deze dag zal vermaken van 8.00 uur tot 17.00 uur spreekt geen woord Engels maar we begrijpen dat we naar een aantal watervallen gaan en natuurlijk de dolfijnen. Vandaag gaan er nog twee Nederlanders mee dus kunnen we lekker kletsen. Op het volgende eiland Don Det op twee uren varen afstand bezoeken we de eerste watervallen. We zien meteen dat dit ook een heel mooi eiland zou zijn om te verblijven want er staan allemaal kleine bamboehutje met een hangmat voor de deur. Even in gedachten houden maar... Na een wandeling van een half uur over het eiland komen we aan bij de watervallen die prachtig zijn.

Al snel lopen we weer terug want het is tijd voor de dolfijnen. We varen naar vaste land en nemen een tuktuk naar Voen Kham dat aan de grens ligt met Cambodja. Hier stappen we weer over in een klein bootje om de dolfijnen te gaan spotten. Het gaat om de zelfdzame Irrawaddy dolfijnen. Dit zijn zoetwater dolfijnen waarvan met schat dat er nog maar rond de 200 van bestaan in de Mekong. Deze diertje worden dus met uitsterven bedreigd en we hebben er weinig vertrouwen in dat we ze zullen spotten. Het duurt echter niet lang of Niki ziet de eerste dolfijn vanuit de verte. Verder heeft niemand iets gezien en er wordt door iedereen toch behoorlijk getwijfeld of het niet om een grote vis gaat, maar Niki weet het zeker. Niet veel later toont zich nog een dolfijn en nu ziet iedereen het. De boot wordt stilgelegd en we genieten van de verschillende dolfijnen die zich laten zien. Onder de indruk van deze prachtige grijze dieren gaan we op pad naar de volgende watervallen. Terug in de tuktuk en we zien ondertussen allemaal rood van het zand en stof van de onverharde wegen.

De volgende watervallen zijn zowaar nog mooier en groter en onder het genot van een mooi uitzicht op de watervallen geniet we een een bordje gebakken rijst en een colaatje. Het tijd om terug naar huis te keren en dus de tuktuk weer in en daarna voor 2 uurtjes terug in het bootje. Onderweg zien we vele kinderen die spelen en baden in het water van de Mekong. Wat is het toch een mooi land.

Fietsen en zwaaien

Als echte Nederlander gaan we vandaag fietsen. We zoeken mooie exemplaartjes uit en zitten we op knalroze fietsjes met een mandje. Heel schattig! We willen naar de andere kant van het eiland fietsen en fanatiek gaan we op weg. Nou ja zo fanatiek als de hitte toestaat. Het wordt een waar avontuur want bij ieder houten huisje dat we langs rijden komen wel een paar kinderen tevoorschijn die heel hard Sabaidee (hallo) gaan roepen. Het land bestaat voor 45 % uit kinderen onder de 15 jaar en dat is te merken! Het is dus de fiets besturen met 1 hand en met de andere zwaaien en hard terug roepen. We lijken Bea wel op koninginnedag! Sommige kinderen schrikken toch wel even van deze farangs (blanke buitenlanders) die langs komen en rennen hard weg om vanuit een veilige plaats te zwaaien. De ouders vinden het allemaal prachtig en sommige steken zelfs even hun kindje omhoog om te bewonderen.

De laatste dag op dit mooie eiland willen we naar de noordkant van het eiland en besluiten dit vandaag op een brommer te doen. We hebben tenslotte al de nodige ervaring opgedaan in Chiang Mai. We gaan op weg, maar dan gaat ineens de weg over in een onverharde weg en het wordt dus stofbijten. Het paadje wordt hoe langer hoet smaller en hobbeliger en af en toe moeten we een bruggetje oversteken van bamboe dat er niet al te stevig uitziet. Onder luid gegil van Niki worden de bruggetjes overgestoken onder groot vermaak van de lokale bevolking. Het is een dag van kijken en bekenen worden, want de lokale bevolking doet ook niets liever dan de farangs ongeneerd aan staren.

Don Det bij kaarslicht

Tijdens ons tripje naar de watervallen en dolfijnen hadden we gezien dat het het eilandje Don Det schilderachtig mooi is en we gaan vandaag op pad naar dit eiland voordat we vanuit Laos Cambodja binnen zullen gaan. Met een boot zwaar gevuld met toeristen komen we na 2 uurtjes varen op het eiland. Op zoek naar zo'n mooi hutje aan het water met hangmat. We vinden een mooi exemplaar maar de hutjes hebben geen stroom dus we zullen kaarsen moeten inslaan want om 18.00 is het donker.

We vullen de dag met luieren in de hangmat en fietsen over het eiland. Natuurlijk wordt er veel hallo geroepen. We sluiten deze dag af met een douche in de Mekong rivier zoals de lokale bevolking dat ook doet. We hebben bij het huisje wel een douche maar dat is ook het water uit de Mekong en net zo koud. Dan maar heerlijk in de rivier rondzwemmen en haar wassen.

Vandaag gaan we wandelen over het eiland nogmaals richting de watervallen want we hebben gehoord dat er goed kan zwemmen. We wandelen een uurtje in de richting van een oude spoorbrug die gebouwd is door de Fransen voor het vervoeren van producten over de eilanden. De spoorwegen zijn echter niet meer gebruik dus kunnen we zo over de brug wandelen richting de watervallen. Eerst even een koud drankje want de temperatuur begint weer te stijgen en dan weer gestaag verder. Aangekomen bij de watervallen zijn we een stuk verderop inderdaad wat mensen zwemmen. We proberen via allerlei paadjes op de zwemplaats aan te komen. Geschaafd komen we uiteindelijk aan en besluiten al snel dat het te gevaarlijk is om te zwemmen hier. De rotsen waar we vanaf moeten door het water zien er heel glad uit met veel wier en er staat een flinke stroming. Dan maar op naar het strandje dat een 300 meter ligt. Het water is hier gelukkig een stuk kalmer en al snel liggen we heerlijk in het water. Lekker verkoelend. We ondernemen de wandeling terug en pakken de tassen in want we gaan op weg naar Cambodja.

Speedbootmaffia

Al vroeg zitten we deze dag in een bootje om over te steken naar het vaste land om met de tuktuk vervolgens verder te gaan naar Voen Kham waar we de grens gaan oversteken naar Cambodja. Volgens onze Lonely Planet is het niet zeker dat deze grensovergang open is en dus is het even spannend of het allemaal gaat lukken. Je kan in Cambodja alleen via een speedboot naar de eerstvolgende plaats, Stung Treng reizen en dus regelen we eerst een speedboot voordat we onze uitgangsstempel halen van Laos. Op die manier heb je nog een onderhandelingspositie over de prijs want je bevind jezelf nog niet in niemandsland. We staan met 14 man sterk en proberen de boot te regelen. Al snel blijkt dat we de hoge prijs van 10 U$ dollar per persoon moeten betalen en dat ze niets vanaf willen halen. Het gaat dan in totaal om een bedrag van 140 U$ dollar en dat is zo'n beetje de helft van het gemiddelde jaarinkomen van de Cambodjaan. We hebben geen andere optie en we halen onze uitgangsstempels om ons daarna te verdelen over 3 bootjes. We zitten net klaar om weg te gaan als de grote speedbootmaffia baas langs komt om zijn geld te innen. We zijn erg verbaast want we zijn niet gewend om vooraf te betalen en hebben ook slechte verhalen hierover gehoord want ze kunnen je dan overal afzetten waar ze willen. We zijn met 14 man heel stellig. We betalen als we aankomen. Echter staat er nu een grotere groep mannen klaar om het geld op te vangen en de sfeer wordt wat grimmig. We begrijpen dat de grote baas zijn bestuurders niet vertrouwd en dus het geld meteen wil hebben en natuurlijk is het de bedoeling dat al die mannetjes ook een deel van het geld willen. We hebben geen keuze en moeten betalen anders zullen de bootjes niet vertrekken. Na wat heen en weer overleggen betalen we toch alvast het geld en hopen er allemaal maar het beste van. Nadat het geld binnen is proberen ze nog even het bootje verder op te vullen met de lokale bevolking maar daar steken we toch even een stokje voor. De eerste bootjes zetten zich langzaam in beweging maar de onze blijft nog een staan want onze bestuurder heeft ruzie met de rest van de mannen over zijn aandeel er worden wat schoppen uitgedeeld en hij rent een aantal mannen na over het strand. Na enige tijd komt hij terug en vertrekken wij ook richting de grensovergang van Cambodja. Of we op de juiste plaats aankomen en hoe de reis verder verloopt lees je in het volgende verhaal van Cambodja.....

 
Opties

Printervriendelijke pagina  Printervriendelijke pagina||Stuur dit verhaal naar een kennis  Stuur dit verhaal naar een kennis